Felszabadító gondolatok hitről, spiritualitásról, társadalomról. Nyitottan, merészen, kritikusan.

Felszabtér

A pedofil pap mítosza

2019. november 22. - Tokai Zsófi

A cikk elsősorban szeretne eloszlatni egy olyan tévhitet, ami mindig megjelenik ha valláson belüli szexuális abúzusról van szó: a pedofil papok mítoszát. Ez a mítosz ügyesen tereli el a figyelmet arról, hogy valójában a papok vagy szerzetesek nem pedofil indíttatás miatt élnek vissza a gyerekekkel, ez a ritkább. Az egyházi szexuális visszaéléseknél (ugyanúgy, mint a nemi erőszak eseteknél) mindig az a szándék, hogy a másik felett uralkodhasson az elkövető, tehát hatalmi visszaélésekről beszélhetünk. 

b18ca807-3dcf-4a42-860a-c4d370f6b688.jpeg

                                                                                                                                                                         Kép forrása: South Park

Ezek a bántalmazók először gondosan felmérik a terepet, vagyis a legkiszolgáltatottabb gyerekkel fognak visszaélni, mivel az hozza izgalomba az elkövetőket, ha egy maguknál gyengébben gyakorolhatják a hatalmukat. Rachel Moran feminista aktivista és újságíró nagyon jól példázza az elkövetőknek ezt a viselkedését, amikor a könyvében leírja azt a tapasztalatát, amit még gyerekként, prostitúcióba kényszerülve kellett elszenvednie: egy idő után rájött arra, hogy ha elárulja a kuncsaftoknak a valódi életkorát, – vagyis azt, hogy igazából 15 éves – akkor hamarabb elélveznek és ő így gyorsabban megszabadulhat tőlük. 

Az egyházi szexuális erőszak nem pedofil kérdés, hanem sokkal inkább gender kérdés, vagyis úgy kell(ene) vizsgálnunk az abúzusokat, mint hatalmi viszonyok mentén kialakult társadalmi nemi kérdést. Mindemellett ne feledkezzünk meg a többi vallásról sem, a szexuális visszaéléseket ne korlátozzuk kizárólag a katolikus egyházra, ez nem a papok jellegzetes abuzív viselkedése. Például itt, itt és itt olvashattok a buddhista egyházban is megtörtént esetekről, amit szerzetesek vagy vallási vezetők követtek el. 

9e92a6e4-f68b-42c0-851f-f10d034bd2d3.jpeg

                                                                                                                                                        Kép forrása: nakedpastor.com

Miért is fontos kitérni a többi vallásra és gender-szemüveggel vizsgálni a visszaéléseket? Az igaz, hogy a cölibátus indirekt módon valóban az egyik oka a papok által elkövetett abúzusnak, de tágabb keretben, rendszerszinten az abúzus valójában a patriarchátus terméke. Már mikroszociális szinten az egyének megtanulják a családban, hogy az apa az abszolút tekintély, a rend fenntartója, akinek a szava isteni kinyilatkoztatással ér fel. Ha a makroszociális szintet nézzük, ott is ugyanarra a férfiközpontúságra bukkanhatunk: a társadalmi struktúrák mind a férfiak dominanciája köré szerveződnek. Ráadásul a férfiak egy olyan rendszerben szocializálódnak, ahol meg kell tanulniuk, hogy a férfiasságukban akkor lesznek elismertek, ha folyamatosan a versengő, leuraló dominanciára törekednek az életükben. Nyilván itt társadalmi szocializációról van szó, nem pedig megmásíthatatlan, esszenciális, isten vagy természet adta adottságokról. A gender elemzés csupán csak arra hívja fel a figyelmet, hogy a társadalmi intézmények is egy olyan status quón alapulnak, ami természetesnek állítja be a férfiuralmat és ezért az intézmények szabályzatai, gyakorlatai, szokásai is ezen világnézet mentén épülnek fel. Az abúzus az egyházi struktúrákba ágyazódik. 

Az egyház alapja a hatalom, ami mindegyik egyházasított vallásnál ugyanazon nemek szerinti alá-fölérendeltség szerint épül fel. A hatalmi pozíciókat férfiak birtokolják, a nőket viszont kizárják ezekből a döntéshozói pozíciókból. Ezt a rendet több vallási szabály fenntartásával biztosítják. Kulturális, térbeli különbségek nyilvánvalóan vannak különféle vallások között, de a hatalommal való visszaélés évszázadok óta hasonlóan működik mindenhol. A gyerekek elleni szexuális visszaélések olyan régóta léteznek, mint a jó öreg patriarchátus maga.

Amikor egyházi szexuális erőszakról beszélünk, nem szabad figyelmen kívül hagyni azt az analógiát, ami incesztus eseteknél is szintén megfigyelhető. Ahogyan a gyülekezet vagy szangha (buddhista közösségek) tagjai istenként, tévedhetetlenként és szentként tekintenek a papokra, szerzetesekre és gurukra, úgy tekint a patriarchális rendszer a családapákra. A szent és sérthetetlen apákra, akikről senki se tudja elképzelni, hogy olyat tennének. Az emberek nem ismerik fel az erőszakot, mint erőszak, mert már életvitelszerűen beépült a társadalmunkba, normává alakult. Kezdjük már csak annál a jelenségnél, hogy teljesen elfogadott társadalmilag, ha az apuka a lánya seggére csapkod a hétvégi grillpartin a haverok előtt és ezen mindenki jót kacag. A mainstream pornó a legdurvább nőalázásásokat és nemierőszakokat izgató szexuális viselkedésnek állítja be. Az utcai szexuális zaklatás (catcalling) a nők mindennapjainak a része, a férfiaktól meg elvárt maszkulin viselkedési forma. 

A strukturális problémák láthatatlanok lesznek egy olyan társadalomban, ahol minden eszközt bevetnek arra, hogy ezeket az erőszak eseteket eltussolják, vagy kizárólag úgy tüntessék fel, mintha egyéni problémák lennének. Pedig száz évvel ezelőtt már Freud is leleplezte az abúzusokat, amelyekről már akkor kiderült, hogy nem egy-két esetről van szó, hanem járványméretű jelenségről. De végül miért nem hozta nyilvánosságra? Levelezéseiből kiderül, hogy konkrétan megfutamodott. Amikor publikálta A hisztéria etiológiája (kóroktana) című tanulmányát, miszerint női páciensei (akiknek többsége „rendes családból" származott) tömegesen számoltak be gyerekkori szexuális erőszakról, nem hisztériában, hanem olyan érzelmi zavarokban szenvedtek, amiknek legfontosabb kiváltó oka a gyerekkori szexuális visszaélések voltak. Miután Freud publikálta ezt az együttérző tanulmányát, ami azt bizonyította, hogy a bécsi értelmiség köreiben nyüzsögnek az incesztus elkövetők, keményen kinevették és kigúnyolták kollégái. Ami nem meglepő, mivel az elkövetők között ott voltak Freud barátai is. Kinevették, mert hitt azoknak, akik meséltek az ellenük elkövetett gyerekkori szexuális abúzusokról. A pozíciója és hírneve megtartása érdekében, inkább megalkotta az elfogadhatóbb Ödipusz-komplexus fogalmát. Az apák által elkövetett szexuális erőszakok valóságot száműzte a tudattalanba és fantáziáknak kiáltotta ki. A mai napig erősen tartja magát ez az elmélet nem csak a pszichológiában, hanem a pop-kultúrában is.

A tagadás mindig is az első számú önvédelem, nem csak az incesztus, hanem bármelyik erőszak típus elkövetőinél. Nem tudni olyan elkövetőről, aki beismerte volna tetteit, úgy ahogyan az valójában megtörtént. Minimalizálják az általuk elkövetett erőszakot, szépítik és önmagukat állítják be áldozatnak. Az a tévhit, miszerint az incesztus rendkívüli módon ritkán fordul elő, illetve az a tendencia, hogy kétségbe vonjuk a gyerekek beszámolóit a szexuális abúzusról, a mai napig keményen tartja magát a köztudatban. A többségi társadalom támogatásával, az incesztuózus apák, a nagytekintélyű buddhista guruk és a keresztény papok sikeresen megőrzik a titkaikat, miközben a társadalomtól  elismerést kapnak. 

Mindezeket az információkat tekintetbe véve érdemes kiírtanunk a gondolkodásmódunkból a pedofil pap mítoszát, mert ez elviszi a fókuszt arról, hogy itt valójában nem beteg emberek követnek el „hibákat”, nem egy-két ember perverz szexuális „szokásáról” van szó, hanem felnőtt emberek egy társadalmilag jóváhagyott tekintélyelvű rendszerben vadásznak az áldozataikra. Mivel tudnánk lerombolni azokat a hazug falakat, amik a valóság elé felhúztak? Azzal, hogy hiszünk a beszámolóknak, felháborodunk, dühösek leszünk és cselekszünk. Mert nem csak az elkövetők tagadnak, hanem az egész társadalom is.

Ajánlott irodalom/weboldalak/információk/segélyvonal:  

Judith Lewis Herman: Trauma és gyógyulás

Susan Forward: Mérgező szülők

http://www.muszajmunkacsoport.hu/ 

Szexuális erőszak: információk áldozatoknak, túlélőknek és segítőiknek: http://nokjoga.hu/sites/default/files/filefield/0408-keret-kiadvany-web.pdf 

Keret koalíció a szexuális erőszak ellen: http://keretkoalicio.blogspot.com/ 

A cikk írója Tokai Zsófi blogunk új segítője, jelenleg az ELTE TÁTK társadalmi nemek tanulmánya MA szakos hallgatója, BA tanulmányait a Buddhista Főiskolán fejezte be vallás-filozófia szakon.

A bejegyzés trackback címe:

https://felszabter.blog.hu/api/trackback/id/tr3915319686

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása